Rada forex lp


Organizacja poytku publicznego Jak przekaza w PIT rocznym 1 swojego podatku wybranej organizacji poytku publicznego Zadania publiczne Najwaniejszym elementem wspoacutepracy pomidzy organami administracji publicznej a organizacjami pozarzdowymi jest zlecanie organizacjom, w drodze otwartych konkursoacutew, realizacji zada publicznych. Ustawa okrela niezbdne elementy oferty przedstawionej przez organ administracji, procedur przeprowadzania konkursoacutew, oraz warunki jakim musi odpowiada umowa zawarta z wyonion w tym postpowaniu organizacj pozarzdow. Jednoczenie organom administracji publicznej przyznano odpowiednie uprawnienia kontrolne wobec podmiotoacutew realizeujcych zadania publiczne. W zwizku Si z pojawiajc BDN interpretacj ustawy o dziaalnoci poytku Publicznego io wolontariacie w zakresie zlecania zada publicznych Departamento Poytku Publicznego informuje, e organy Administracji publicznej, w tym organy jednostek samorzdu terytorialnego, zlecaj realizacj zada publicznych - w trybie otwartego konkursu Ofert - organizacjom oraz pozarzdowym Innym uprawnionym podmiotom prowadzcym dziaalno poytku publicznego (osoby prawne i jednostki organizacyjne kociooacutew i zwizkoacutew wyznaniowych), um nie tylko organizacjom poytku publicznego. Z treci art. 5 ust.1 pkt.1 ustawy wyranie wynika, e: quotOrgany administracji publicznej prowadz dziaalno w sferze zada publicznych, o ktoacuterej mowa w art. 4, nós wspoacutepracy z organizacjami pozarzdowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, prowadzcymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu dziaania organoacutew administracji publicznej, dziaalno poytku publicznego w zakresie odpowiadajcym zadaniom tych organoacutewquot. Ponadto art. 11 ust. 3 pedaços de pechiotas de piragão na uczestniczenia w otwartym konkursie ofert wyranie wymienia organizacje pozarzdowe oraz inne uprawnione podmioty prowadzce dziaalno poytku publicznego. Realizacja zadania publicznego Pi zasad Pi podstawowych zasad dotyczcych tworzenia programoacutew wspoacutepracy administracji publicznej z organizacjami pozarzdowymi: Programa wspoacutepracy dotyczy organizacji pozarzdowych w ogoacutele, a nie wycznie organizacji poytku publicznego. Programa wspoacutepracy ma charakter obrigatoryjny. Formalnie program wspoacutepracy ma charakter roczny ale powinien por tworzony z perspektyw wspoacutepracy wieloletniej. Processo de processamento de amostras e programas de polimerização da polícia por meio de uma operação eficaz. Dwoacutech podmiotoacutew: waciwej jednostki samorzdu terytorialnego oraz organizacji pozarzdowych dziaajcych na jej obszarze. Programa wspoacutepracy dotyczy powinien roacutenorodnych forma wspoacutepracy a nie jedynie zlecania zada. Wstp do zaoe ramowego programu wsppracy W demokratycznym spoeczestwie organizacje pozarzdowe stanowi znakomit baz dla rozwoju lokalnych spoecznoci, gdy skupiaj najaktywniejszych i najbardziej wraliwych na sprawy spoeczne obywateli danego rodowiska. Niezbdne jest wczenie podmiotoacutew pozarzdowych w system funkcjonowania gminy powiatu wojewoacutedztwa na zasadzie roacutewnoprawnego partnerstwa. Konstytucyjna zasada pomocniczoci oraz wynikajce z innych ustaw kompetencje jednostek samorzdu terytorialnego stanowi podstaw rozwoju wzajemnych relacji midzy administracj publiczn a organizacjami pozarzdowymi. Poniej przedstawiono wskazoacutewki, ktoacutere mog por przydatne w processie budowania programu wspoacutepracy jednostek samorzdu terytorialnego z organizacjami pozarzdowymi. Zawiera em metodologiczne wskazoacutewki i podstawowe wytyczne, Stanowice punkt wyjcia fazer tworzenia przez waciwe jednostki samorzdowe wasnych programoacutew wspoacutepracy, ktoacutere uwzgldniayby tomar specyficzne elementy wspoacutepracy z organizacjami pozarzdowymi funkcjonujcymi na obszarze ich (jak np. Identyfikacja konkretnych spoecznych problemoacutew, zakresu dziaalnoci Organizações pozarzdowych, moliwoci realizacji Zada publicznych i ich finansowania). Ustawa nie zawiera wskazoacutewek, co do stopnia szczegoacuteowoci programu, ani nawet co do jego powizania z budetem jednostki samorzdu terytorialnego. Naley stwierdzi, programa de pesquisa e equipe de música nie musi por cile powizany z budetem, um jego tworzenie nie musi pokrywa e roacutewnolegle z przygotowaniem budetu. Nie mona jednak wykluczy sytuacji, w ktoacuterej przygotowanie programu moe nastpowa roacutewnolegle z wypracowywaniem bdquobudetu zadaniowegordquo jako materiau poprzedzajcego sporzdzenie projektu budetu zgodnie z samorzdowymi przepisami ustrojowymi oraz przepisami o finansach publicznych. W razie nieuchwalenia programu kady podmiot, ktoacutery ma interes w jego uchwaleniu (w tym w szczegoacutelnoci organizacje pozarzdowe dziaajce na terenie danej jednostki samorzdu), moe ndash po bezskutecznym wezwaniu do uchwalenia programu ndash zaskary jego brak do sdu administracyjnego (art. 101a ustawy o samorzdzie Gminnym, art. 88 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. O samorzdzie powiatowym, art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. O samorzdzie wojewoacutedztwa). Ksztatowanie demokratycznego adu spoecznego w rodowisku lokalnym, poprzez budowanie partnerstwa midzy administracj publiczn i organizacjami pozarzdowymi. Suy temu moe wspieranie organizacji pozarzdowych w realizacji wanych celoacutew spoecznych. umocnienie lokalnych dziaa, stworzenie warunkoacutew dla Powstania inicjatyw i Struktur funkcjonujcych nd Rzecz spoecznoci lokalnych zwikszenie wpywu sektora obywatelskiego nd kreowanie Polityki spoecznej w gminie powiecie wojewoacutedztwie poprawa jakoci ycia, poprzez peniejsze zaspokajanie potrzeb spoecznych integracja podmiotoacutew Polityki Lokalnej obejmujcej swym zakresem sfer zada publicznych wymienionych w arte 0,4 ustawy udzia zainteresowanych podmiotoacutew przy tworzeniu programu wspoacutepracy otwarcie nd Innowacyjno, konkurencyjno poprzez umoliwienie organizacjom pozarzdowym indywidualnego wystpienia z Ofert realizacji projektoacutew konkretnych zada publicznych, ktoacutere obecnie prowadzone s przez samorzd wypracowanie rocznego modelu Lokalnej wspoacutepracy pomidzy organizacjami pozarzdowymi um jednostkami samorzdu terytorialnego jako elementu dugoterminowego Programu wspoacutepracy obejmujcego okres np. kilku lat Powysze cele powinny por poprzez realizowane: dostp roacutewny fazer informacji oraz wzajemne informowanie si o planowanych kierunkach dziaalnoci i wspoacutedziaaniu w celu zharmonizowania tych kierunkoacutew (stosownie fazer ustawy o dostpie fazer publicznej informacji) konsultowanie z organizacjami pozarzdowymi projektoacutew aktoacutew normatywnych w dziedzinach dotyczcych dziaalnoci statutowej tych Organizacji, wykorzystujc zasady dialogu spoeczno ndash obywatelskiego tworzenie wspoacutelnych zespooacutew o charakterze doradczym i inicjatywnym, zoonych z przedstawicieli Organizacji pozarzdowych oraz przedstawicieli waciwych organoacutew Administracji publicznej zlecanie realizacji zada publicznych przez organizacje pozarzdowe poprzez powierzanie wykonywania zada publicznych, wraz z udzielaniem dotacji nd finansowanie ich realizacji Lub wspieranie wykonywania zada publicznych wraz z udzieleniem dotacji na ich dofinansowanie wspoacuteprac na zasadach: pomocniczoci, suwerennoci stron , Partnerstwa, efektywnoci, uczciwej konkurencji i jawnoci, przy czym: w myl zasady pomocniczoci przy suwerennoci stron organy administracji publicznej, respektujc odrbno i suwerenno zorganizowanych wspoacutelnot obywateli, uznaj ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwizywania problemoacutew, w tym nalecych take do sfery zada publicznych iw Takim zakresie wspoacutepracuj z tymi organizacjami, um ter wspieraj ich dziaalno oraz umoliwiaj realizacj zada publicznych nd zasadach iw formie okrelonej w ustawie zgodnie z zasad partnerstwa organizacje pozarzdowe, nd zasadach iw formie okrelonej w ustawie oraz wedug trybu wynikajcego z odrbnych przepisoacutew, uczestnicz w identyfikowaniu Eu defini um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema, um problema de confiança. Cutew publicznych, przestrzegajc zasad uczciwej konkurencji oraz z zachowaniem wymogoacutew okrelonych w art. 25 eu art. 28 ust. 3 ustawy o finansach publicznych majc nd wzgldzie zasad jawnoci, organy Administracji publicznej udostpniaj wspoacutepracujcym z nimi organizacjom pozarzdowym Informação dos zamiarach, celach i rodkach przeznaczonych nd realizacj zada publicznych, w ktoacuterych moliwa jest wspoacutepraca z tymi organizacjami oraz o kosztach realizacji zada publicznych ju prowadzonych w Tym zakresie przez jednostki podlege organom administracji publicznej lub nadzorowane przez te organy, wraz z informacj o sposobie obliczania tych kosztoacutew, tak aby moliw byo ich poroacutewnanie z kosztami realizacji analogicznych zada przez inne instytucje i osoby. Jednym z instrumentoacutew upubliczniania informacji powinien pela Biuletyn Informacji Publicznej (BIP). Arte. 13 usta wprost moacutewi, o tym, e ogoszenia konkursoacutew adresowanych do organizacji pozarzdowych winny por ogaszane w BIP. Rozsdne wydaje e umieszczenie w strukturze tworzonego przez administracj publiczn BIP czci adresowanej do organizacji pozarzdowych. Wygodn form informowania organizacji o konkursach jest tez umieszczenie bezpatnego ogoszenia na portalu organizacji pozarzdowych ngo. pl promocj i wsparcie dziaalnoci organizacji pozarzdowych, np. poprzez zapraszanie fazer udziau w merytorycznych posiedzeniach, informowanie spoeczestwa o udziale Organizações pozarzdowych w pracach na Rzecz Gminy powiatu w lokalnych gazetach, publikacjach, tablicach informacyjnych wspieranie inicjatyw Organizações na Rzecz spoecznoci lokalnych (udostpnianie nieodpatne sali, sprztu, umieszczanie informacji na stronach internetowych urzdu), Pomoc w uzyskiwaniu sprztu i wsparcia technicznego dofinansowanie dziaalnoci organizacji pozarzdowych stworzenie systemu monitorowania potrzeb spoecznych na obszarze danej jednostki samorzdowej opartego na cisej wspoacutepracy wadz samorzdowych i organizacji pozarzdowych. upowszechnienie modelu realizacji zada w drodze wspoacutepracy sektora obywatelskiego z administracj publiczn, budowanie dialogu obywatelskiego zwikszenie kompetencji pracownikoacutew samorzdu i Organizacji pozarzdowych w zakresie realizowania lokalnych programoacutew skierowanych w stron rozwizywania problemoacutew spoecznych budowanie podstaw metodologicznych i merytorycznych dla ksztatowania strategii Rozwoju: gmin, powiatoacutew, wojewoacutedztw. Zakres podmiotowy Zakres podmiotowy programoacutew wspoacutepracy tworzonych w formie uchwa jednostek samorzdu terytorialnego okrelony zosta w art. 5 ustawy o dziaalnoci poytku publicznego i o wolontariacie. Zgodnie z nim, podmiotami takich programoacutew wspoacutepracy s, z jednej strony, organy jednostek samorzdu terytorialnego na szczeblu gminy, powiatu i wojewoacutedztwa, a z drugiej organizacje pozarzdowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 usta o dziaalnoci poytku publicznego i o wolontariacie, prowadzce, odpowiednio do terytorialnego zakresu dziaania organoacutew jednostek samorzdu terytorialnego, dziaalno poytku publicznego w zakresie odpowiadajcym dziaaniom tych organoacutew. Nale fazer nich w szczegoacutelnoci: stowarzyszenia fundacje osoby prawne i jednostki organizacyjne kociooacutew i zwizkoacutew wyznaniowych (np charytatywne grupy, opiekucze zakady.) Stowarzyszenia jednostek samorzdu terytorialnego uma tomada fundacje, ktoacuterych jedynym fundatorem brincadeira Skarb Pastwa lub JEDNOSTKA samorzdy terytorialnego, jeeli: przepisy odrbne stanowi Inaczej majtek tej fundacji nie jest w caoci mieniem pastwowym, mieniem komunalnym lub mieniem pochodzcym z finansowania rodkami publicznymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, lub fundacja prowadzi dziaalno statutow w zakresie nauki, w szczegoacutelnoci na rzecz nauki W programie wspoacutepracy mog por tomar uwzgldnione podmioty wymienione W art. 3 ust 4 ustawy o dziaalnoci poytku, fazer ktoacuterych nale (.): Zwizki zawodowe i organizacje pracodawcoacutew partie polityczne samorzdy zawodowe fundacje utworzone przez partie polityczne spoacuteki dziaajce nd podstawie przepisoacutew o kulturze fizycznej Naley jednak podkreli, i wspoacutepraca z powyej wymienionymi podmiotami moe nie pela Prowadzona w formie zlecania zada publicznych, gdy przepisoacutew dziau II Dziaalno Poytku Publicznego przedmiotowej ustawy w stosunku do nich si nie stosuje. Zakres przedmiotowy W przypadku zakresu przedmiotowego programoacutew wspoacutepracy jednostek samorzdu terytorialnego z organizacjami pozarzdowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 usta o dziaalnoci poytku publicznego i o wolontariacie, trzeba podkreli, e art. 4 ust. 1 przedmiotowej ustawy wymienia w sposoacuteb enumeratywny zakres zada publicznych zaliczanych do sfery poytku publicznego. Nale fazer nich zadania z zakresu: pomocy spoecznej, w rodzinom tym pomocy i osobom w trudnej sytuacji yciowej oraz wyroacutewnywania szans tych Rodzin i osoacuteb dziaalnoci charytatywnej podtrzymywania tradycji Narodowej, pielgnowania polskoci oraz Rozwoju wiadomoci Narodowej, Obywatelskiej i kulturowej dziaalnoci na Rzecz mniejszoci narodowych ochrony i PROMOCJI zdrowia dziaania nd Rzecz osoacuteb niepenosprawnych PROMOCJI zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osoacuteb pozostajcych bez pracy i zagroonych zwolnieniem z pracy upowszechniania i OCHRONY praw kobiet oraz dziaalno nd Rzecz roacutewnych praw kobiet i mczyzn dziaalnoci wspomagajcej rozwoacutej Gospodarczy, w tym rozwoacutej przedsibiorczoci dziaalnoci wspomagajcej rozwoacutej wspoacutelnot i spoecznoci Lokalnych nauki, edukacji, owiaty i wychowania krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i modziey kultury, sztuki, ochrony doacutebr kultury i tradycji upowszechniania kultury fizycznej i sportu ekologii i ochrony zwierzt oraz ochr ony dziedzictwa przyrodniczego porzdku i bezpieczestwa Publicznego oraz przeciwdziaania patologiom spoecznym upowszechniania wiedzy i umiejtnoci na Rzecz obronnoci Pastwa upowszechniania i OCHRONY wolnoci i praw czowieka oraz swoboacuted obywatelskich, a tomar dziaa wspomagajcych rozwoacutej Demokracji ratownictwa i ochrony ludnoci pomocy ofiarom katastrof, klsk ywioowych, konfliktoacutew zbrojnych i wojen w kraju i za Granic upowszechniania i ochrony praw konsumentoacutew dziaa nd Rzecz integracji EUROPEJSKIEJ oraz rozwijania kontaktoacutew i wspoacutepracy midzy spoeczestwami PROMOCJI i Organizacji wolontariatu dziaalnoci wspomagajcej technicznie, Szkoleniowo, informacyjnie lub FINANSOWO organizacje pozarzdowe oraz podmioty, o ktoacuterych mowa w arte. 3 ust. 3, w zakresie okrelonym w pkt 1-23. Majc powysze na uwadze, wskaza Naley, e órgão stanowicy jednostki samorzdu terytorialnego w uchwalanym przez siebie programie wspoacutepracy powinien wybra i okreli roczne zamierzenia i nakreli wieloletnie priorytety dziaania zwizane cile ze specyfik sytuacji spoeczno ndash ekonomicznej ludnoci zamieszkujcej Obszar danej jednostki samorzdu terytorialnego. W programie powinna znale si analiza potrzeb oraz moliwoci efektywnego realizowania wspoacutelnych przedsiwzi, w tym take ocena potencjau organizacji pozarzdowych, tj. Dowiadczenia: w realizeacji usug publicznych danego rodzaju w disponowaniu pienidzmi publicznymi oraz posiadanej kadry, wolontariuszy, roacutewnie pewnoci wykonania zleconych zada. W dokumencie tym powinny zosta wyznaczone cele, jakie stawiaj sobie organizacje pozarzdowe i samorzd w realizowanych przez siebie zadaniach. Programa Roczny wspoacutepracy powinien uwzgldnia roacutewnie system oceny oraz monitorowania realizowanych, zaroacutewno przez sektor samorzdowy jak i pozarzdowy, usug. Programa wspoacutepracy powinien zawiera Tryb, sposoacuteb w Jakim mieszkacy bd informowani o dziaaniach realizowanych wspoacutelnie przez samorzd i organizacje pozarzdowe (zadanie, miejsce, termin, fundusze, liczba beneficjentoacutew, zaangaowanie spoecznoci Lokalnej, ITP.) Formy wspoacutepracy pomidzy jednostkami samorzdu terytorialnego um organizacjami pozarzdowymi i Podmiotami wskazanymi w art. 3 ust. 3 ustiwy mog by prowadzone w szczegoacuaceautici poprzez: 1. zlecanie organizacjom pozarzdowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 realizacji zada publicznych na zasadach okrelonych w ustawie, ktoacutere moe mie formy: powierzania wykonywania zada publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub wspierania takich zada, wraz z udzieleniem dotacans na dofinansowanie ich realizacji Podstaw do zlecania usug powinien por roczny programa wspoacutepracy , A samo zlecanie usug powinno wynika z chci zwikszenia efektywnoci wykorzystania rodkoacutew. Prawidowa realizacja zada publicznych wymaga oddzielenia funkcji decyzyjnych (przyznajcego zadanie, zlecajcego wykonanie zadania) od funkcji wykonawczych. Organy publiczne, disponujce funduszami publicznymi, powinny w drodze decyzji ustala prawo do wiadczenia, przekazywa rodki niezbdne na jego realizacj oraz kontrolowa prawidowo wykonania tego zadania. Wspieranie oraz powierzanie odbywa si po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba e przepisy odrbne przewiduj inny tryb zlecania. (Zobacz gtgt bdquoRozporzdzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Spoecznej w sprawie wzoru Oferty realizacji zadania Publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania Publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania Tego zadaniardquo) Samorzd dla prawidowego zlecania zada organizacjom pozarzdowym powinien stworzy baz danych zawierajc informacj nt. Organizacji pozarzdowych dziaajcych na obszarze danej jednostki samorzdu terytorialnego oraz dba o jej aktualizacj. W przypadku nieposiadania powyszych informacji, samorzd moe zwroacuteci Si fazer odpowiedniej instytucji, Organizacji pozarzdowej (np. Stowarzyszenia KLON JAWOR prowadzcego ogoacutelnodostpn internetow baz danych Organizacji pozarzdowych vagem adresem ngo. pl) posiadajcej bogat baz danych w tym zakresie (Naley zaznaczy, e roacutewnie z Tego Roacuteda informacje mog by niepene). 2. wzajemne informowanie si o planowanych kierunkach dziaalnoci i wspoacutedziaania w celu zharmonizowania tych kierunkoacutew, poprzez: publikowanie wanych informacji na stronach internetowych danej jednostki samorzdu terytorialnego informacje te powinny dotyczy zaroacutewno dziaa podejmowanych przez samorzdy jak i przez organizacje pozarzdowe, udzia przedstawicieli Organizações pozarzdowych na sesjach Rady Gminy oraz Komisjach Rady Gminy, z prawem zabierania gosu, przekazywanie przez organizacje pozarzdowe informacji o przewidywanych lub realizowanych zadaniach sfery publicznej. 3. konsultowanie z organizacjami pozarzdowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, odpowiednio fazer zakresu ich dziaania, projektoacutew aktoacutew normatywnych w dziedzinach dotyczcych dziaalnoci statutowej tych Organizações: organizowanie przez administracj publiczn konsultacji w sprawach realizacji poszczegoacutelnych zada Gminy, informowanie przedstawicieli Organizacji o planowanych sesjach Rady Gminy oraz Komisji Rady Gminy, na ktoacuterych dyskutowane bd projekty uchwa Odnoszcych si do zagadnie zwizanych z profilem dziaalnoci tych organizacji, udostpnienie drukoacutew projektoacutew uchwa odnoszcych si do zagadnie zwizanych z profilem dziaalnoci tych organizacji, udzia organizacji pozarzdowych w posiedzeniach Wojewoacutedzkich Komisji Dialogu Spoecznego. 4. tworzenie wspoacutelnych zespooacutew o charakterze doradczym i inicjatywnym, zoonych z przedstawicieli organizacji pozarzdowych, podmiotoacutew wymienionych w art. 3 ust. 3 oraz przedstawicieli waciwych organoacutew administracji publicznej. W ramach takich zespooacutew mona opracowywa wspoacutelne plany dziaa na rzecz mieszkacoacutew z wykorzystaniem miejscowego potencjau organizacji oraz infrastruktury. Zespoacute taki stanowi moe efektywne forum tworzenia programoacutew wspoacutepracy samorzdu i organizacji pozarzdowych. Na jego forum mog por wypracowywane projekty aktoacutew normatywnych w dziedzinach dotyczcych dziaalnoci statutowej organizacji oraz dyskutowane projekty uchwa odnoszcych si do zagadnie zwizanych z obszarem dziaalnoci tych organizacji. Zespoy takie mog roacutewnie stanowi forum, na ktoacuterym przygotowywane byyby zalecenia, co do sposobu wykonywania usug publicznych, w tym roacutewnie trybu zlecania ich wykonania czy to w formie dofinansowania czy te penego finansowania. Wreszcie przedstawiciele organizacji pozarzdowych mog wystpowa w roli obserwatoroacutew lub czonkoacutew (po zastosowaniu odpowiednich procedur eliminujcych konflikt interesoacutew) w komisjach rozstrzygajcych wyniki konkursoacutew na finansowanie lub dofinansowanie dziaa zlecanych organizacjom pozarzdowym. Ustawowe naoenie obowizku wspoacutepracy nie oznacza naoenia obowizku wspoacutepracowania we wszystkich formach wymienionych w ust.1, uma charakter tych form jest komplementarny a nie wynikowy (nie hierarchiczny). Co wicej, nie ma podstaw do przyjmowania, i kolejno, w jakiej zostay wymienione okrelone formy, wskazuje na preferencje ustawodawcy, um tym samym uznawania za podstawow forma wspoacutepracy zlecania realizeacji zada publicznych. Zlecanie ndash zdefiniowane w ust. 4 art. 5 ndash jest niewtpliwie najbardziej intensiwn i w rezultacie sformalizowan forma wspoacutepracy, czc si z zaangaowaniem rodkoacutew publicznych, um zatem powinno ono por traktowane jako forma szczegoacutelna, fazer ktoacuterej mona doj zasadniczo po wykorzystaniu formulário mniej intensywnych i sformalizowanych. W tym kontekcie, za podstawow form mona by uzna raczej wzajemne informowanie si - tym bardziej e bez takiej informacji niemoliwe jest utrzymywanie jakiejkolwiek trwalszej wspoacutepracy. Poniej zestawiono przykadowe formy wspoacutepracy:. Udzielanie przez samorzd wsparcia pozafinansowego dla Organizacji (. Oddelegowanie pracownikoacutew, uyczenie sprztu, bezpatne udostpnienie sal urzdu ITP) otwarte Spotkania pomidzy organizacjami um przedstawicielami samorzdu koordynowanie dziaa, prowadzenie wspoacutelnych przedsiwzi (NP wspoacutelne organizowanie Konferencji czy wiadczeniu wspoacutepracy przy Konkretnych usug na rzecz spoecznoci lokalnej) doradztwo i udzielanie przez samorzd pomocy merytorycznej organizacjom, np. W przygotowaniu projektoacutew i pisaniu wnioskoacutew bieca wymiana informacji midzy administracj a organizacjami zlecanie zada. Innymi wanymi formami wspoacutepracy s: wspoacutelne rozpoznawanie potrzeb spoecznoci Lokalnej i wspoacutelne planowanie dziaa sucych zaspokojeniu potrzeb pomoc dla Organizacji w poszukiwaniu rodkoacutew finansowych z innych roacutede, zwaszcza pomoc w pozyskiwaniu przez organizacje pozarzdowe partneroacutew ZAGRANICZNYCH i rodkoacutew z funduszy midzynarodowych, w szczegoacutelnoci z Unii Europejskiej ( Europejski Fundusz Spoeczny) umoliwienie organizacjom skorzystania z preferencyjnych zasad uzyskiwania Lokali nd dziaalno promowanie przez samorzd dziaalnoci Organizacji i pomocy w tworzeniu jej Dobrego wizerunku organizowanie przez administracj samorzdow szkole i DORADZTWA dla Organizacji pozarzdowych dofinansowaniu przez samorzd, w formie grantoacutew, pozarzdowych orodkoacutew DORADZTWA dla inicjatyw pozarzdowych Pomoc w nawizywaniu wspoacutepracy midzynarodowej. Majc na uwadze powyej okrelone zaoenia ramowego programu wspoacutepracy, niezbdne byoby zinstytucjonalizowanie przez jednostki samorzdu terytorialnego dziaa niezbdnych do opracowania przez kad z nich wasnego programu wspoacutepracy z organizacjami pozarzdowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy. Zaleca si zorganizowanie przez waciwy organ danej jednostki samorzdu terytorialnego spotkania roboczego (bd cyklu takich spotka - w zalenoci od potrzeb) z przedstawicielami organizacji pozarzdowych i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, dziaajcymi na obszarze danej jednostki, w przedmiocie wypenienia treci powyszych zaoe, w szczegoacutelnoci poprzez konkretyzacj: zada objtych programem wspoacutepracy forma wspoacutepracy czasu realizacji programu wspoacutepracy zasad monitoringu oraz formy sprawozdania realizacji programu wspoacutepracy. Warto przy okazji przypomnie, e w specyficznym przypadku wystpienia sporoacutew midzy organami administracji publicznej a organizacjami poytku publicznego, rol mediatora moe, zgodnie z Ustaw peni Rada Dziaalnoci Poytku Publicznego. W celu usystematyzowania i podniesienia efektywnoci wspoacutepracy midzy jednostk samorzdu terytorialnego a organizacjami pozarzdowymi sugerowane jest stworzenie: komoacuterki, zespou albo wyznaczenie pojedynczej osoby odpowiedzialnej za koordynacj tej wspoacutepracy. Naley zaznaczy, e na szczeblu urzdoacutew wojewoacutedzkich i marszakowskich zostali wyznaczeni przedstawiciele do wspoacutepracy z organizacjami pozarzdowymi z danego regionu. Organem monitorujcym tworzenie programoacutew wspoacutepracy jednostek samorzdu terytorialnego z organizacjami pozarzdowymi w danym regionie jest wojewoda. Departament Poytku Publicznego MPS przeszkoli treneroacutew organizacji pozarzdowych z terenu caego kraju, w zakresie ustawy o dziaalnoci poytku publicznego i o wolontariacie. Zostali oni poinformowani o swojej misji oraz zobligowani do przekazywania zdobytej wiedzy wroakted lokalnych rodowisk pozarzdowych. Wszelkie informacje i wzory pism zawarte powyej na niniejszej stronie zamieszone zostay dziki uprzejmoci Ministerstwa Pracy i Polityki Spoecznej i pochodz ze stron serwisu pozytek. gov. pl. Artur M. Brzeziski data utworzenia: 04-02-2009 data modyfikacji: 07-01-2017Sistema podatkowy w interpretacjach Inkasent podatkw i opat lokalnych Odpowiadajc na pismo z dnia 12 marca br. W sprawie poboru podatkw i opat lokalnych, podatku rolnego oraz podatku lenego w drodze inkasa, Ministerstwo Finansw uprzejmie wyjania: Rada gminy moe zarzdzi pobr podatku od nieruchomoci, podatku od posiadania psw, opat lokalnych: targowej, miejscowej i administracyjnej, a tomar podatku rolnego oraz Podatku lenego od osb fizycznych w drodze inkasa oraz okreli inkasentw i wysoko wynagrodzenia za inkaso. O czym stanowi przepisy art. 6 ust. 12, art. 14 pkt 3 oraz art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. O podatkach i opatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.), Art. 6b ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. O podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.) Oraz art. 6 ust. 8 ustawy z dnia 30 padziernika 2002 r. O podatku lenym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682 ze zm.). Realizacja powyszych uprawnie powinna nastpi poprzez okrelenie inkasentw w formie uchwa, wskazujcych cechy indywidualizujce inkasentw, w sposb na tyle precyzyjny, aby nie budziy wtpliwoci, na kogo obowizek dez zosta naoony oraz poprzez okrelenie wysokoci wynagrodzenia za inkaso. Uchwaa rady gminy okrelajca inkasentw oraz wysoko wynagrodzenia za inkaso jest aktem prawa miejscowego o charakterze wykonawczym, zgodnie bowiem z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. O samorzdzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Na podstawie upowanie ustawowych gminie przysuguje prawo stanowienia aktw prawa miejscowego obowizujcych na obszarze gminy. Przepisy Konstytucji RP nadaj aktom prawa miejscowego charakter konstytucyjnego rda prawa. Arte. 87 ust. 2 Konstytucji stanowi, e rdami powszechnie obowizujcego prawa Rzeczypospolitej Polskiej s na obszarze dziaania organw, ktre je ustanowiy, akty prawa miejscowego. Natomiast, zgodnie z art. 94 Konstytucji, organy samorzdu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rzdowej, na podstawie i w granicach upowanie zawartych w ustawach, ustanawiaj akty prawa miejscowego obowizujce na obszarze dziaania tych organw. Oznacza to, e uchway rady gminy stanowione zgodnie z art. 40 ust 1 ustawy o samorzdzie gminnym na obszarze giny, maj tak sam moc obowizujc jak ustawy. Z powyszego wynika, e poprzez okrelenie uchwa rady gminy osoby inkasenta pomidzy gmin i inkasentem zostaje nawizany stosunek administracyjno-prawny niewymagajcy dla swej skutecznoci wyraenia woli przez adresata normy prawa miejscowego. Powysze stanowisko znajduje potwierdzenie, m. in. W wyroku Naczelnego Sdu Administracyjnego z 28 lutego 1992 r. Sygn. T za za za . Biorc jednak pod uwag specyficzny status osoby inkasenta jako podmiotu prawa publicznego, w stosunku do ktrego maj zastosowanie przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), W tym dotyczce odpowiedzialnoci za pobrane przez inkasenta, a nie wpacone w terminie podatki, rada gminy okrelajc uchwa inkasentw powinna powiza wykonywanie inkasa z innymi penionymi przez osob inkasenta funkcjami Lub rodzajem prowadzonej przez niego dziaalnoci gospodarczej. Std te wybr osoby inkasenta powinien por ograniczony do sotysw, zarzdcw nieruchomoci, czy te osb prowadzcych dziaalno gospodarcz w zakresie wiadczenia np. Usug hotelarskich, czy prowadzenia targowisk. W przypadku sotysw bdcych radnymi naley rozway jednake, czy powierzenie takim osso funkcji inkasenta nie spowoduje swoistego konfliktu interesw. Organem podatkowym - w przypadku wyej wymienionych podatkw i opat - jest bowiem wjt, burmistrz, miasta prezydent. Organ podatkowy zgodnie z art. 30 usualmente Ordynacja podatkowa jest obowizany, w razie niedopenienia przez inkasenta obowizkw polegajcych na pobraniu od podatnika podatku i wpaceniu vamos nós waciwym terminie organowi podatkowemu, wyda decyzj o odpowiedzialnoci podatkowej inkasenta, w ktrej okrela wysoko pobranego, a niewpaconego podatku. Organ podatkowy w takim przypadku okrela rwnie wysoko odsetek za zwok. Ponadto organ podatkowy, na podstawie art. 272 oraz art. 281 Ordynacji podatkowej jest uprawniony do dokonywania czynnoci sprawdzajcych oraz kontroli podatkowej wobec inkasentw. Z drugiej strony dziaalno wjta, stosownie do art. 18a usta o samorzdzie gminnym, podlega kontroli rady gminy. W tym celu rada powouje komisj rewizyjn w skad ktrej wchodz radni. Do zada komisji naley opiniowanie wykonania budetu gminy i wystpowanie z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wjtowi. Jednoczenie stojc na stanowisku, e poczenie funkcji radnego, sotysa i inkasenta jest moliwe, naley zwrci uwag, e rada gminy w uchwale nie tylko okrela osob inkasenta, lecz pegue wysoko przysugujcego mu wynagrodzenia. W takim przypadku zastosowanie znajdzie art. 25a ustawy o samorzdzie gminnym, zgodnie z ktrym radny nie moe bra udziau w gosowaniu w radzie ani w komisji, jeeli dotyczy ono jego interesu prawnego. Interpretaje PIT. pl obejmuj tezy wybranych interpretacji urzdoacutew, izb skarbowych, wyrokoacutew sdu oraz pisma Ministerstwa Finansoacutew. Publikacje te nie stanowi porady podatkowej czy prawnej i s wycznie odzwierciedleniem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawc i stanu prawnego obowizujcego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarze. Pena tre wybranych interpretacji dostpna jest na stronach internetowych Ministerstwa Finansoacutew. Komentarze

Comments